Lussekatter =^-^=

Idag har jag bakat lussekatter med mina barn. Det var intressant och väldigt juligt, jag fick en massa hemlängtan, eller snarare jullängtan.  Det var lite jobbigt att hitta ingredienser, jäst fans inte i mitt lexikon så jag fick förklara så gott jag kunde, men det gick bra. Saffran var lite krångligare, istället för paket om 0.5 g så har dem burkar med tio doser om 1 g vardera, så nu har jag nio doser saffran om nån är intresserad^^

Skälva bakningen gick bra, barnen bakade en och en enligt fransk disciplin och de förstod mina förklaringar något sånär. Katterna blev lite konstiga ibland, men mina såg väl inte snyggare ut när jag var i den åldern. Sen fick de pensla med ägg vilket alla tyckte var väldigt kul, jag vet inte om de gör sånt i frankrike, men de verkade vara nytt för dem. Några bullar blev penslade med citronglasyr eftersom Cathie tyckte det lät som en bra idé. Det smakade lite mysko, men inte så illa.

  Nu har jag ont i ryggen efter allt bakande och städande, men det var det väl värt. Tydligen lyckades jag så bra att jag nu ska göra det igen nästa onsdag, får väl se vad jag hittar på, kanske pepparkakor, även om det är lite tidigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0