St Martin

Nu har jag just kommit tillbaka från st. Martin festen som äger rum i min lilla pittoreska by. Det är tydligen en germansk fest med många liknelser med halloween, till exempel alla lyktor, traditionellt gjorda av kålrötter. Vi träffades utanför rådhuset, armerade med lyktor, eller, som i mitt fall, skålar med ljus i. Sedan lyssnade vi på den historiska associationen som bärättade om historien bakom festligheten och barnen som sjöng lite sånger om lyktor, jag vet inte riktigt, för at var på alsassiska.

    Efter det gick vi på en liten promenad genom byn med våra ljus i högsta hugg. Det var jättefint, helt mörkt, förutom lyktorna och de små ljusen i de flesta fönster runt vägen. Barnen hade gjort egna lyktor i skolan som de glatt visade upp. Sedan kom vi fram till ett litet bord där barnen fick godis och varm apelsinjuice och vi vuxna fick pain d’espice, nån sorts kaka med chokladöverdrag som jag inte tål. Fast, det fick ju barnen med, men de vuxna fick varmt vin, vilket var precis vad jag behövde för min onda hals som nu mirakulöst känns jättebra.

   Jag försökte fråga vad det var för vin men jag fick svaret ”rött” så det var väl nått lokalt.

 

Det var hursomhelst väldigt trevligt, och jag som älskar ut på gatorna fester trivdes, det var lite lucia stämning över det hela, inte så mycket att man skulle vara rädd för mörkret utan att man kunde övervinna det, med lyktor och varmt vin.

 

Sen har jag nu fått bilderna från modevisningen för några veckor sen, så jag lägger upp dem med. 

 

kolla in obi, visst är den snygg!!!

 

vill haaaaaaaaa>_<

föeurom den där mysko grejen hon har runt halsen så, och ser ni att hon har penslar i håret?

n_n

 


Kommentarer
Postat av: mamma

Hej nu har vi äntligen fått internet hemma så att jag kan läsa. Hoppas att allt är bra med dig. Vi saknar dig hemma och ser fram emot jul



2009-11-16 @ 20:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0