helg

Den här helgen har varit en bit av allt möjligt.

 

I lördags åkt jag in till Strasbourg på morgonen och träffade Lovisa, den andra svenska tjejen och Mareike, en tysk volontär som bor i Strasbourg. Jag köpte ett par skor, vilket var väldigt behövligt, mina går sönder hela tiden. Dom här håller väl i alla fall tills jag ska hem får man hoppas.

Det var väldigt skönt att få se staden igen efter veckan i Wangen, det är fint här men väldigt lite att göra. Efter att vi gått runt lite åt vi lunch på ett litet café mitt i Strasbourg. Sen så åkte vi båt på l’ille, floden som Strasbourg ligger på, det är verkligen fint att se staden från vattnet även om jag inte riktigt förstod den franska guidningen från hörlurarna. Jag kände mig som värsta turisten, men det hör väl till antar jag. Och när jag kommer där med min enorma Strasbourgkarta i högsta hand så är jag väl inte mer än en turist, än så länge.

Det är så fint här, alla gamla hus och små caféer och restauranger, dt är helt idylliskt.

ett torn, kommer inte riktigt ihåg vad det är^^

Jag hittar inte riktigt ännu, därav jättekartan, men det kommer väl också så småningom, jag får hålla till i Strasbourg så ofta ag kan.

Efter båtturen så gick jag hem till Lovisa och vi lagade mat. Sedan så gick vi, Mareike och två andra tyska volontärer till en pub, det var en trevlig kväll.

 

Idag så gick jag upp halv åtta, alldeles för tidigt, för att ta bussen ut till Wangen igen (saknar dig Strasbourg!) för att gå på mässa i min lilla lokala kyrka. Jag hade ingen aning om hur man skulle klä sig i franska kyrkor, så jag slängde på mig en lång svart kjol (jag tror det var emma som sa att den var bra att ha, tack för det!) och en t-shirt. Så iklädd t-shirt, jacka, kjol, leggings, röda strumpor med vita prickar (hittade inga andra) och mina nyinköpta conversewannabe skor sprang jag mot kyrkan som just började ringa i klockorna.

Jag kom lite sent, vilket var drygt för jag ville verkligen tala med prästen innan, men det kunde inte hjälpas. Jag satte mig på en tom plats och försökte fatta var de sjöng om.

Hela mässan var väldigt förvirrande, jag hittade aldrig sångerna i sångboken och prästen pratade jättesnabbt, så det var helt omöjligt att hänga med. Men det var rätt kul också, jag kände igen det mesta och kunde gissa mig till det jag inte förstod. Det enda som blev lite problematiskt var vid måltiden då jag försökte förklara att jag är glutenintolerant och han frågar om jag är katolik. Ett ögonblick fick jag panik, de är katoliker, kommer de kasta ut mig nu? Men han sa att vi skulle ta det sen så jag fick välsignelse och satte mig på min plats.

Det visade sig att det inte alls var nått problem med att jag är protestant, även om jag inte riktigt vet om han har förstått det där med glutenfritt, jag får ta det nästa vecka, då jag lovat att komma.

Sen har jag också blivit inbjuden till nån sorts kristen fest ett dop kanske, eller nått liknande, nästa söndag, det kommer nog bli kul.

 

Det var typ det jag gjorde i helgen, det blev mycket om mässan, det är för att jag just kom hem från den och sitter i mitt lilla pittoreska rum och tittar ut över, typ granen eller tallen eller vad det nu är för träd utanför mitt fönster. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0