Katolikerna är för hardcore för mig.

Jag har just kommit hem från fem timmar bön, mässa och lovsång. Det hela började klockan 20 med en timmes mässa och sedan tog vi oss till det lilla kapellet i byn. Väl där så sjöng vi, bad vi och läte i bibeln, i några timmar. Sedan blev det väldigt tyst och jag och några till satt kvar. Det som till slut fick mig att gå var dels att det var så otroligt obekvämt, träsmak i baken är bara början, dels att det var jättekallt. Man skulle kunna tro att jag är van vid att inte sova särskilt mycket efter alla mina år som rollspelare, men av nån anledning tänkte jag inte på hur iskallt det blir när man är trött. Jag hade i alla fall ätit bra innan, så lite vett har jag.

Just nu sitter runt sju personer i kapellet och ber och ska göra så tills åtta imorgon. Jag är van vid att man är hängiven kristen om man går till kyrkan varje söndag och det jag har gjort på camelot med midnattsmässa och kramring har jag ändå sett om rätt hardcore. Men som vanligt så har katolikerna slagit mig i sin nitiskhet. Hade de varit lärjungar så hade de inte somnat en enda gång. Om nån inte har koll på påsken så var det i natt som Jesus bad och lärjungarna somnade så det här är en rekonstruktion av det, fast utan att somna. Det heter Nuit d’adoration alltså kärleksnatt eller en natt av hängivelse, alltså att vi älskar Jesus och inte somnar för honom utan ber och lovsjunger med honom. Vi fick skriva små böner och som sedan lästes upp och flera skrev ’jag är redo att dö för Kristus’ och ’jag älskar Kristus’ jag vet inte om jag någonsin känt så. Det är mer ’vad kan Jesus göra för mig?’ som jag tänker när jag ber, inte vad jag kan göra för Jesus.

Nu ska jag läsa lite mer bibel, be lite och dricka lite välbehövt te. Imorgon ska jag gå på en till bön, protestantisk den här gången, samt städa mitt rum för att långfredagen ska få sin rätta innebörd. På lördag och söndag blir det ännu mer religion och så ska jag träffa en kompis mitt i alltihop.

 

Och han sade till dem: » Min själ är bedrövad ända in till döds. Stanna här och vaka med mg«

Vaka och be att ni inte kommer till prövning, anden vill men köttet är svagt. »

 

Matteusevangeliet kapitel 26 verser 38 och 41

 

Och ja, jag kommer vara odrägligt religiös hela påskhelgen, deal with it.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0