Wow!

Idag gick jag för att köpa cremont åt min älskling hos min lokale vinmakare Michael Thierry. Jag skulle ha två flaskor, men då jag kom dit så sa madammen att jag fick en av flaskorna gratis! Woho, gratis vin! Fast jag ska ju ge bort det, men i alla fall, yay^^

 

Fyra dagar kvar till paris och de ska fyllas till bredden av religiösa erfarenheter. Ok, *djupt andetag* idag ska jag kl 20 på katolskt flum (yay för katolikerna!) tills kl 8 imorgon då jag skippar bikten (jag vill inte göra min biktdebut på franska, tack). Sen kl 10.45 så är det protestantbön i en timme. Resten av fredagen ska jag städa, då det är långfredag, kanske läsa lite bibel och laga mat då köket är stängt. lördag så gör inte protestanterna nått alls, men jag ska till Westhoffen, en annan by och ha kul med katolikerna. Söndag sen så är det frukost kl 7 på morronen följd av mässa vid 10.45. Katolikerna har också kul för sig kl 7, men jag föredrar gratis frukost^^

 

Eftersom svenska kyrkan är som jag ser det nån sorts blandning mellan katolicism och protestantism, så borde det här hoppandet bli lite likt ett svenskt påskfirande. Det är ju inte camelot, men det funkar nog som substitut. Sen har jag ju aldrig tyckt att det är nån riktig skillnad på katoliker, protestanter och ortodoxa egentligen. Djupt nere tycker jag inte det är så stor skillnad på judar, muslimer och kristna heller, det är bara lite seder som är annorlunda och när festerna inträffar, egentligen är det ju samma gud och alla kristna har ju till och med samma bibel och samma Jesus.

 

Btw, 40:nde blogg inlägget!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0