And my axe!

Jag har varit otroligt nördig och köpt en CLAMPalmanacka, då CLAMP är några av mina favoritmangaka. I den så finns det en massa horoskop, eftersom folk tydligen tycker att när man är född betyder nått för hur man är, ja ja. I alla fall så hade de med den “vanliga” horoskopet, det kinesiska och även det arabiska, vilket är nån sorts gammal tvåflodslands historia och är helt enkelt episkt! Precis som den eum.. västerländska zodiaken, vad man nu kallar den, våran zodiak som egentligen inte alls är våran utan typ romersk? Ok, ni vet vad jag menar. Precis som den så har den arabiska 12 grejor som man kan vara men istället för tråkiga stjärntecken så har de vapen istället. Vapen som är uppdelade i närstrid, avstånd och krossvapen. Jag menar hur coolt är inte det? För att få fram sitt vapen använder man sig inte av en massa fåniga stjärntecken, eller bara lite i alla fall. Den romerska zodiaken är numrerad från 1 till 12 och man tar siffran vid sitt stjärntecken och plussar ihop det med två nummer från andra listor. Och det är här det riktigt coola och mysko kommer in. En lista är över hur många invånare det var i ens födelsesamhälle vid sin födelse, numrerat 1 till 12 beroende på hur stor den är och en lista med ens föräldrars uppehälle och status vid sin födelse. Alltså i fängelse är 1 och kändis är 12. Det är ju helt absurt att några stjärnor skulle ha nått med mitt liv att göra och att hur stort skinnskatteberg var när jag föddes är kanske inte lika absurt men dock helt knäppt.

Det är inte det som är poängen. Poängen är att det är otroligt roligt att göra och mycket coolare än alla andra zodiaker tillsammans. Och antingen är det här en bunt med rollspelare som vill lura i folk en häftigare zodiak, eller så är det ett gäng förkristliga nördar som har hittat på det här, för det är jättekul och supernördigt. Jag får vikingfeelings, enda skillnaden är att man inte slår med tärningar.

 

Btw, jag är en yxa, Karin är en morgonstjärna och Emma är kanske ett svärd. Jag vet, bara att jag är en yxa betyder ju att det inte stämmer (jag har inte ens tittat vad yxan betyder, jag bryr mig bara om vapnet). Jag har aldrig varit en yxkvinna, mer dolk och långbåge, de är mycket lättare att låtsas att vara en vanlig person med båge, mindre misstänkt och jag föredrar avståndsvapen.

Arghh, yxa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0