Den protestantiska kyrkans gömslen

Min kyrka är ganska liten, så ibland så inträffar den i den närliggande byn Marlenheim, vilket inte är något problem då det tar tio minuter att cykla dit. Problemet ligger i att jag inte visste var kyrkan låg. I det lokala bladet så står det att det var i ’église protestante de Marlenheim’ men googlemaps visar ingen protestantisk kyrka där och inget kom upp på min googlesökning. Så med förhoppning om glada lokala hjälpare gav jag mig av till byn imorse. Det var nästan öde på gatorna och den enda jag hittade att fråga om vägen var turist, så där hade jag ingen tur. Jag kunde dock höra kyrkklockorna och följde ljudet till en kyrka som jag antog var den protestantiska. Så fel jag hade.

    Den katolska mässa jag istället hamnade på var väldigt mycket så som jag hade trott att kyrkan i Frankrike skulle vara. Inte för att själva mässan var så annorlunda från de katolska mässorna jag har gått på i Wangen, men folket där verkade vara plockade ur en film. Nästan alla var över 60 flera säker över 80 och de var alla fint söndagsklädda, männen i ljus kostym och kvinnorna i blus och kjol. De få barn som var där hade också de finkläder på sig, inte för att det var någon särskild speciell dag, men det var söndag, så då ska man vara fin. Jag som har blivit botat från att man måste ha fina kläder på sig i kyrkan, även om jag aldrig har urringning eller särskilt kort kjol, kände mig rätt malplacerad i min röda känning, vit bustiere och jeans. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0