Ännu mer kök

Kommer ni ihåg att jag skrev att utifall att nyår skulle iträffa tidigt så hade vi skumpa i kylen? Den förberedelsen finns inte längre, vi drack upp den idag för att hedra en 53-års födelsedag, fransmännen firar födelsedagar med råge! Så när jag skriver detta har jag druckit två glass cremont utan att ha ätit något sen i morse, ska nog gå och se til att få lite lunch snart.

 

Idag så har jag jobbat i köket fyra itmmar, imorgon ska jag tillbaka två timmar, men söndag är jag ledig. Förutom att mina händer sakta torkar till russin så stormtrivs jag. Det är som att laga mat med två mammor, precis lagom dos ansvar och omvårdnad, men med sriös inställning (minus den höga arbetsmusiken och plus den hemtrevliga alssasiskan förstås^^)

 

Alssassiska är för övrigt jätte hemtrevilgt, jag vet inte varför. För jag förstår bara hälften med mina wannabe-tyska kunskaper, men det är en väldgt rustik dialekt. Mellan köksmadammerna och min eviga alssas-mat-sensei mdm roth så kan det nog bli en hygglig alsassisk kokerska av mig^^

 

 

Apprådå roth-sensei så har jag börjat lagat kaka på alssasiskt vis, vilket innebär ett evig vispande av äggvitor för hand, evtersom vispen är mysko här. Jag kommer aningen ha förslitningskador eller enorma underarmsmuskler när jag kommer hem! Fast bara på en hand, mysko.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tjohoo~ stora och små bokstäver samt stavning älsklingen <3

2010-03-28 @ 20:23:31
URL: http://emselot.metrobloggen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0