Sebold, Alice; Flickan från ovan

Böcker lästa: 37
Böcker kvar: 63
Så det har nu blivit dags att skriva om flickan från ovan.
  • Utkommen 2002
  • Handling Flickan från ovan handlar om 14-åriga Susie Salmon som blir våldtagen och mördad. Från himlen vakar hon sen över sin familj som måste hantera sorgen. Boken sträcker sig över flera år och mycket hinner hända.
  • Karaktärer Förutom Susie finns det en mängd med karaktärer, hennes pappa, mamma, syster, bror och intet att förglömma fantastiska mormor, hennes mördare och hennes skolkamrater. Jag gillar hur Sebold lyckas fokusera på alla karaktärerna utan att det blir för mycket. man får lära känna de flesta och det känns inte som om det finns några sidokaraktärer, utan alla får lika mycket plats och lika mycket utveckling. Undantaget är förstås Susie som bokens huvudperson alltid är medverkande. Det är snyggt hur Susie aldrig egentligen står i centrum, förutom då hon är ensam med sig själv så handlar boken om hur de som stod henne nära hanterar att hon är borta, samtidigt som hon finns i skuggorna och hör på. Det är ltie tråkigt att Susie inte reagerar särskilt mycket, det kansek ska representera himlens lugn, men hon är aldrig arg eller förtvivlad, utan tar allt väldigt lugnt. Susies mördare är också en intressant figur, fastän lite stereotyp och inte den mest minnesvärdiga karaktären i boken. Sen blev jag lite besviken på att de inte tar upp gud. De nämner inte ens möjligheten att Gud skulle kunna finnas och Susie, med sitt vanliga lugn, frågar inte ens efter Gud.
  • Språk Det är välskrivet och trevligt, men inte mer. Vissa delar är väldigt bra gjorda, medans andra itne riktigt klarar sig, men överlag är det ett bra språk.
  • Slutsats Mycket trevlig bok, man kan deffinitivt läsa värre, men den kommer inte att förändra ditt liv heller. Jag ger den 3 awkward lolitaminer av 5.


Kommentarer
Postat av: Folke

Mycket proffisg recension, jag kommer väl till den här boken förr eller senare. Nu är jag klar med Den stora gruvstrejken, men jag har börjat läsa Haruki Murakamis Kafka på stranden och den är så fruktansvärt bra. Jag kommer nog bli tvungen att läsa alla Muramkamiböckerna...

2011-10-19 @ 09:04:45
URL: http://perfektfummel.blogg.se/
Postat av: siggy

Ha!

Murakami har alltså fångat en till i sitt grepp, själv tänker jag vänta tills jag har läst alla hundra böcker^^

2011-10-19 @ 19:39:17
URL: http://sigridsresor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0