White, E. B; Charlotte's Web

Böcker lästa:39
Böcker kvar:61
  • Utkommen 1952
  • Handling Det här är en klassisk barn-möter-djur bok om Fern, en flicka som en dag tar hand om den minsta grisen i kullen och hur grisen, som heter Wilbur, blir större och blir vän med en spindel vid namn Charlotte.
  • Karaktärer Fern själv är ganska stereotyp tjej med djur, men som tur är så är fokus väldigt sällan på henne. Det är istället Wilbur som är huvudpersonen som strävar efter att slippa bli julskinka genom att ta hjälp av den fantastiske Chalotte. Wilbur är gullig och naiv, men utan att bli särskilt tråkig. Han lyssnar mycket på de andra som bor i bondgården och är allmänt lite osäker på sig själv. Charlotte å andra sidan är bokens rikiga stjärna, hon är smart, cool, gammal och vis ien sorts blandning mellan klok mentor och cool kompis. Hon är även roligast att läsa om. Det finns en del andra karaktärer, både mäniskor och djur, men då boken är väldigt kort så hinns det itne med att utveckla dem särskilt mycket,
  • Språk Det här är en barnbok, menat att läsas av banr som just har lärt sig läsa själva så den är ganska enkel och ganska händelserik. Det är sällan tid att fundera och filosofera över saker, utan det ska hända grejer hela tiden. Som barnbok så tycker jag det är helt ok språk, inget fantastiskt, men det gör sin uppgift väl och jag kan tänka mig att det är en fantastisk första bok.
  • Slutsats Jag rekommenderar den här boken just till folk som just har börjat läsa själva. Den är itne så bra att jag tycker den är värd att läsa även för vuxna. Den ska tydligen vara jättekänd och älskad i den engelspråkiga världen och jag förstår varför, men det är inte en bok man läser igen och igen.Jaf ger den 2 och en halv awkward lolita miner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0