Conrad, Joseph; Mörkrets Hjärta

Böcker lästa: 45

Böcker kvar: 55

 

 

  • Utkommen 1902
  • Handling Historien följer Marlow som åker upp för en flod i Afrika för att försöka ta reda på var den mystersiske herr Kurtz befinner sig. Under resan får han höra en massvis om honom och vad han har åstakommit, men ju längre tid det går desto mer verkar Kurtz vara en grym och hård man. Vad är egentligen sanningen om Kurtz och vad kommer Marlow att hitta vid slutet på floden?
  • Karaktärer Marlow är som de flesta andra huvudkaraktärerna jag skriver om rätt så tråkig, men det spelar inne särskilt stor roll eftersom resten av personerna är det med. Jag vet att det finns en hel del människor som är väldigt förtjusta i den här boken, men för att vara ärlig så måste jag säga att jag inte riktigt kom in i den. Kanske är jag inne på rätt litteraturnivå och jag vet att min far kommer att misstycka, men jag tycker inne att den förtjänar den status den har dag. Krig är dåligt och män är angsty, det viste jag redan innan.
  • Språk Det är snyggt de kan jag inte saga något om, bra upplägg och lagom lättläst, men jag fann aldrig att jag blev särskilt tagen av den.
  • Slutsats Den är kort, och helt ok, så läs om det låter intressant, annars inte.

 

Två awkward lolita miner av fem.


Kommentarer
Postat av: Folke

Marlow är ju som de flesta tråkiga huvudkaraktärerna i dina recensioner inte huvudpersonen (tycker jag i alla fall). Jag ser Kurtz som huvudpersonen, eftersom det är han som hela historien handlar om och som alla pratar om, och man ser hans karaktärsutveckling genom det som folk säger om honom. Och han är ju absolut en intressant karaktär.



Jag tycker inte att man ska reducera den här boken till att krig är dåligt och män är angsty, den handlar om en massa annat: rasism, kolonialism och hur ens visioner och verkligheten ställs mot varandra.



(Okej, den sista kanske är samma sak som "män är angsty")

2012-07-12 @ 20:36:15
URL: http://perfektfummel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0