Är män fula?

Med förbehållning för:

- Jag har inte faktiskt undersökt detta på ett vetenskapligt sätt, inte heller har jag läst någon annans undersökning av det utan jag går helt på mina och delvis andras upplevelser som inte nödvändigtvis måste representera befolkningen eller ens majoriteten av befolkningen.

- Jag använder även ordet “man” som en person med en mans kropp och “kvinna” som en person med en kvinnas kropp, oavsett faktisk könstillhörighet.

- Samt om du är man (eller kvinna eller nått annat, men främst män) och inte håller med, så förklara gärna varför, jag är idel öra!

 

Så jag har märkt en väldigt skum grej när man talar med heterosexuella män, de tycker inte män är särskilt snygga. Detta låter kanske inte så märkligt och det skulle inte heller jag tycka om det inte var för att de drog det till att ingen tycker att män är snygga. Alltså att kvinnor av naturen är vackrare än män och att det inte har med deras läggning att göra utan att det faktiskt rent objektivt är så. Nu kan man ju tycka att det kan man väl inte avgöra om man bara är attraherad av kvinnor, då måste man ju vara ganska biased, men de hävdar bestämt att så är det. Vilket fick mig att tänka på ett par saker.

 

Det är ju inte direkt en hemlighet att kvinnor är mer exploaterade i media och typ överallt som vackra och sexiga medans män ses som subjekt som gör saker, se t.ex Men are strong, Women are pretty. för mer om det, och det är väl inte helt galet att anta att de allra flesta människor är mer vana vid att se kvinnor som objekt alltså som vackra än att se män i samma situation. Vi är helt enkelt inte så bra på att se män som något att titta på och bedöma ur en snygghetsskala. Trots det så finns det ju en massa kvinnor, mer än 90 % av oss i alla fall, som faktiskt tycker att män är snygga nog för att de ska vilja bli ihop med dem, ligga med dem och bo med dem i större delen av sina liv. Och innan du undrar, nej det är inte så att alla kvinnor är lesbiska, men gör vad de måste göra och skaffar barn med en man för artens överlevnad, tro mig, jag har folk på insidan.

 

Det här med kvinnlig sexualitet. Inte nog med att vi är vana vid att se kvinnor som objekt och män som subjekt, kvinnors och mäns sexualitet ses på väldigt olika sätt. Mäns sexualitet ses som något självklart som man egentligen aldrig behöver diskutera, något naturligt och sunt. Kvinnors sexualitet är farlig och jobbig, eller i bästa fall bara humoristiskt. Jag skulle kunna gå in i sjukt mycket detalj här och det skulle krävas typ en hel blogpost till (om inte flera) men jag tänker anta att ni är på och åtminstone fattar nog för att hänga med även om ni inte håller med.

I alla fall, i ett sånt samhälle så kommer man inte se filmer med scener där kameran långsamt arbetar sig över en naken mans kropp där det är meningen att han ska se sexig ut. Män kommer inte att tänka på sig skälva som sexiga eller se det som något att leva upp till. Kvinnor däremot är bombarderade av sådana bilder och ser det därför inte som något konstigt om en kvinna ses som sexig, de faller sig ju helt naturligt även om inte kvinnorna i sig vill ligga med kvinnan.

 

Jag har dock aldrig hört en heterosexuell kvinna tycka att kvinnor är snyggare än män, så helt lurade är vi inte.

Men håll med om att det är synd att vi lever i ett samhälle är en man inte kan göra grejen när man går ner för gatan i kort kjol och högklackat och ser riktig sexig ut och alla tittar på en och en kvinna inte kan arbeta med ett spett omringad av beundrande skaror.

 

Typ såhär

  
 

 

 

Så som slutsats kan jag säga att bara för att du inte tycker att män är snygga så innebär det inte att andra inte tycker det och tur är väl det.

 

Bilder kommer från

http://www.sxc.hu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0