Se ditt vita privilegium! En lista.

Så det här med vitt privilegium är ju krångliga grejer. Särskilt om man råkar vara som jag, född och uppväxt av akademiker, utan en endaste icke-vit kompis (en svensk en fjärdedels korean räknas inte), feminist, emot homofobi, fetma-fobi och sexism, allmänt trevlig och mysig typ och absolut INTE RASIST! Skulle jag? Jag har väl ALDRIG MOBBAT EN SVART i hela mitt liv? Jag skulle behandla en muslim precis som vem som helst, jag DÖMER INGEN!  Jag är ju KVINNA, hur skulle jag kunna förtrycka någon när jag redan är så förtryckt skälv?

 

Och så kan man fortsätta tänka i trygg förhoppning om att ingen kommer att motsäga en. Om man nu överhuvudtaget behöver förklara att man inte är rasist. Men det är du, nästan helt säkert är du rasist, förmodligen inte medvetet, förmodligen tror du som jag att du är en hyvens person, men förmodligen har du också fel.

 

Först en lite förklaring för att du ska slippa få kaffet i halsgropen när jag kallar dig rasist. Med rasist menar jag INTE en nynazist som sparkar svarta i huvudet och förnekar förintelsen. Med rasist menar jag en person som är en del av det förtryck som riktas mot icke-vita, det kan innebära allt från att klä sig i en sexig indiankostym på halloween till välja att sitta bredvid en svensk istället för en irakier på spårvagnen.  Oftast består det av väldigt små saker som kanske verkar oviktiga men som tillsammans bygger upp ett massivt förtryck som disskriminerar icke-vita dagligen.

Innan jag börjar vill jag också påpeka att jag är vit och inte på något sätt hävdar att jag vet något om vad jag håller på med, jag har ingen röst i den här debatten och kommer inte försöka övertyga dig om något, det vill jag istället att dessa sidor gör.

 

 photo 9f2020f5-9498-44b6-a249-69cb0c85adbd.jpg 

 

Det här är en väldigt bra sida att allmänt hänga runt på,  den handlar om allt från vardagssaker till väldigt allvarliga händelser som visar på vitt privilegium och är väldigt enkel om lättsam att läsa.

     

                                   photo Bild4.png

 

När du lärt dig lite om vad vitt privilegium kan vara så kanske du vill utbilda dig lite mer och då är den här sidan jättebra på det, här finns sida upp och sida ner om vad rasism är, hur du låter bli att hålla på med det och vad en bra allierad är. Här kan man hänga länge och bara läsa på och är en bra sida att komma tillbaka till om man känner sig förvirrad.

 

 

   photo Bild7.png

 

Nu kan vi gå vidare till lite krångligare saker, personer med olika ursprung hur har de det egentligen. Den här sidan är ett väldigt bra hjälpmedel om man vill ha svar på den frågan.

 

Och tillslut så kan vi gå in på lite specialsidor som jag gillar

 

   photo e6847e60-60ea-4d40-b48d-e4a6430fe3c2.jpg

Om Afrika och hur krånglig syn många vita har på kontinenten, om vitt räddarideal, fattiga svarta barn och hur man egentligen ska förhålla sig till lerhyddor. Mycket informativ sida som verkligen fick mig att inse hur mycket dumt man har tänkt.

 

 photo Bild11.png

 

Typ samma sak som this is not Africa fast om nordamerikanska indianer, varför just indianer? För att modden Digatisdi är awesome, därför. Varning för otroligt rasistiska halvnakna tjejer.

 

 photo Bild12.png

 

 

En tumblr om hur det skulle se ut om kända film- och tv-stjärnor var icke-vita, mest rolig, men ändå lite alvarlig.

 

Hoppas att du har lärt dig något och om inte annat så här är en  ickerasistisk drake. 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

http://checkprivilege.x10.mx/#

Lite kul idé, vet dock inte hur bra det stämmer.

2013-07-16 @ 13:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0