Kön, sexualitet, Eon och Thalamur del 1

 I alla eonböcker jag någonsin har kollat i, vilket är alla som någonsin har gets ut, så har jag inte någongång mig veterligen stött på någonting ickeheterosexuellt. Aldrig har det ens hintats om att någon inte skulle vara heterosexuell, det pratas inte om något land där det är accepterats, det står inte ens nått om ett land där man hatar folk som inte är hetero. Nu kanske jag har varit slarvig och jag har inte läst alla eonböckerna i år precis så jag kan säkert ha missat något, men ändå. Om de talar om det så gör de det uppenbarligen inte nog. Och jag behöver väl inte tala om att det inte finns några trans* personer heller….
 
 
Fallstudie- Thalamur, Kim Vässmar et al. 2006
Jag kan ju nämna att förutom Kim som har ett könsneutralt namn så har alla som gjort boken manliga namn.
 
Jag har nu läst hela boken minst en gång och massor av delar av den jättemånga gånger och det jag har hittat är detta
 
Sidan 59
Giftermål
'Giftermål är en handling som binder man och kvinna till varandra’
Detta kan ju absolut tolkas som att det är ett heteronormt samhälle, men det är också det ända det står om det.
 
Sidan 63
Under mytologiska väsen
’Den vilda dansaren En nyckfull varelse som byter utseende och kön närhelst den önskar’
Magiska icke-binära väsen gills knappt, men något mer behövdes på den här listan.
 
Som ni kanske förstår så är jag inte helt pepp, detta är bara 7 år sedan, jag var 17 när den här boken släpptes. Då trodde jag att jag var heterosexuell och jag menar inte att jag hade kommit ut tidigare om bara eon hade inkluderat asexuella, men det hade varit coolt om mitt rollspel skulle kunna inkludera mig. Det finns inte ens dåligt porträtterade hbtq+människor, det finns inga! Eon, ni borde veta bättre. Jag orkar inte gå in på eons kvinnosyn just nu, de har försökt, men de kom inte så långt och böckerna kallar mig för han hela tiden.
 
Seriöst, vill man skriva om tjejer på ett bra sätt, så ta in lite tjejer som konsulter, tro inte att du kan fixa det skälv om du är en vit man, för du kan inte, inte utan hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0