Kön, sexualitet, Eon och Thalamur del 2

Så hur ser jag på ickeheterosexuella, ickecis-personer i Thalamur? Tja, Thalamur är ett rätt så öppet land om man tillhör medborgarna (5 % av befolkningen) egentligen så finns det jättestrikta könsregler, men om en medborgare vill göra något könsöverskridande så är det inga problem.

 

Sidan 74 i boken om Thalamur

I kapitlet krigsmakt, kvinnliga soldater

Om kvinnor i armen

’Enligt… så anses inte kvinnor lämpade att vara soldater. Detta gäller dock inte medborgare, dessa anses ha rätt att välja den väg de önskar i livet…’

 

Därför har jag infört ett nytt headcanon åt mig (och vemsomhelst som är intresserad). Thalamurs medborgare är helt accepterande av alla sexualiteter, romantiska läggningar och kön. Eftersom det viktigaste för medborgarna är den vetenskapliga förståelsen och den personliga utvecklingen som människor så spelar det ingen roll vem man ligger med eller vad man kallar sig skälv.

 

Inom Thalamur finns en filosofi om själens utveckling där två av de saker som är skadliga för utvecklingen är uppfostran och mänsklig samvaro. En av de positiva sakerna för utvecklingen är djuriska instinkter (sid 60). Av detta tycker jag mig kunna tolka in rätt snyggt att det är dåligt med saker som människor försöker tala om för oss att vi är, medans det är bra att göra det som känns rätt, oavsett vad samhället tycker. Thalamur drar det något för långt i att man helst inte ska ens umgås med människor, men poängen med detta är itne att Thalamur ska bli ett idealsamhälle, så det får gå.

 

I och med detta presenterar jag er nu med lite nödvändiga ord och fraser på thalaska.

 

Vad är din läggning?  Omhe enge vum farchi

Jag är homosexuell panromantisk. Phar enge ahlklhemes koshisinger

 

Romantisk läggning Sing

Sexualitet Lheme

Läggning (sexuell och romantisk) Farchi

 

Asexuell Vohlhemes

Pansexuell Koshilheme

Homosexuell Ahlklhemes

Heterosexuell Fhesilhemes

 

Aromantisk Vohsinger

Panromantisk Koshisinger

Homoromantisk Ahlsinger

Heteroromantisk Fhesinger

 

Och sevre som hen, likt sever (han) och sevra (hon)

 

 

Värt att notera

 

Inga ord för trans* finns med, jag har alltför dålig koll för att våga mig på något sådant tyvärr. Återkommer kanske när jag utbildat mig, Thalamur är förstås accepterande av alla kön och könstillhörigheter.

 

Det finns heller inget ord för bisexuell/biromantisk då detta kräver att man har ett synsätt där man har två kön. Att säga att man är bi i Thalamur är som att säga att man av alla djur som finns tycker om båda.


Kommentarer
Postat av: Folke

Ingen uppfostran, följ dina djuriska instinkter, umgås inte med människor. Har potential för många intressanta NPCer.

"Phar enge etera tha seinti, etzash tha etriman!"

--Jehan Xorathlhemes, typisk thalaskisk medborgare

Svar: Älskar dig folke^^
Sigrid

2013-11-20 @ 00:37:36
URL: http://perfektfummel.blogg.se/
Postat av: Magnus

Suck, ännu en queerblog.

2014-06-23 @ 13:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0