Thalaskiska

Jag har en tendens att nörda ner mig i saker som är helt ovidkommande.
Därför har jag nu fösökt göra Thalskiskan till ett vettigt språk (någorlunda). För den oinsatte så är detta ett conlang (constructed language, alltså hittepåspråk, typ som alviska) som talas ac folket i det lika påhittade landet Thalamur i rollspelet Eon. Min dåliga ursäkt är att jag leder ett rollspel som utspelar sig i Pereine, där man mest talar thalaskiska, men vi spelar på svenska, så.. slut på förklaringar!
 
Thalaskiska är ett väldigt outvecklat språk, i Thalamur-boken finns uttalsregler, ett alfabet och en halv sida glosor. Ingen grammatik och inga fraser, jag vet till exempel inte alls hur man hälsar på Thalaskiska, något som kanske är viktigare än att kunna säga hall.Jag vill bara påpeka att i visa endra böcker till eon, typ alverna så finns det både hälsningar och förolämpningar vilket är mycket mer användbart rent spelmässigt (samt roligare att kunna nörda in sig på)
 
Det här med glosor är ju egenetligen bara användbart om man har typ ALLA glosor man skulle kunna tänka sig att kunna använda någonsin, vilket man ju inte har i en kort glislista. Jag httade dock en sida vid namn http://tideofthunder.wikia.com som jag inte riktigt vet vad de håller på med, men det verkar vara någonsorts sida för en rollspelsgrupp som hittar på en massa roliga äventyr och skriver om det på internet. Där fanns det lite fler glosor samt.... grmmatikregler! Tre stycken iallafall. Jag bestämde mig för att jag gillar två av dem då de tredje var fånig och könad. 
 
Plural är ändelsen -ti.
Bestämd form, prefixet et-.
 
Sedan lade jag till ett till pronomen, sevre som betyder hen och bestämde mig samtidigt för att Thalamur som är ett ganska jämställt sammhälle om man är borgare naturligtvis inte har några problem med icke-binära könsidentiteter eller icke-hetereo läggningar för den delen. 
 
Slutligen så bästämde jag mig för att hitta på två mycket användbara fraser
 

Jag är av ätten Harim - Phar enge tha etrima Harim

Var hälsad - Inda xebefel

Är det här början på ett projekt eller bara en kul engångsgrej? Vem vet, iallafall inte jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0