Jesus, återkomsten.

Jag har spenderat alldeles för mycket tid den senaste tiden med att lära mig om forntida gudomar och det har fått mig att tänka på min egen gudssyn. Jag är alldeles för vetenskapligt lagd för att tro på en gudom som rider på ett djur eller har någon särskild växt som symbol, men jag är mycket medveten om symbolers effektivitet och relevans.

   När Jesus kommer tillbaka så antar jag att han kommer vilja att jag känner igen honom och därför så borde han använda symboler som jag förstår och känner samhörighet med. Naturligtvis betyder detta att han kommer se annorlunda ut för alla, så att alla ska fatta att det är Messias, oavsett religion.

   Jag vill notera att jag från och med nu talar m Jesus som en del av Gud, en helig kraft och inte nödvändigtvis den där historiske mannen från Nasaret. Exakt hur jag ser på Jesus idag kan vi ta en annan gång, men viktigt just nu är att inte tänka så mycket på den fysiske Jesus i den här texten. Jag kommer därför säga hen om Jesus från och med nu.

  Så Jesus kommer åter i all sin härlighet, hur ser det ut för mig? Jo, ungefär så här.

 

Det börjar med att himlen täcks av tjocka moln och allt blir mörkt. Plötsligt spricker molntäcket upp och ljus skimrar ner. En hord av cherubimer. Lejon med vingar, väller framgenom molntäcket, de är små och knubbiga.

 

 Så här, fast sötare och knubbigare, och utan random halvnakna män.
 

Mitt ibland dem står Jesus på en gyllene vagn dragen av två lejoninnor med man. Messias har en kvinnas form, hen ser ut att vara runt 40 och är stor och tjock. Hen har mörk hy och hår, utseendet verkar vara arabiskt. Henoms stora mage har märken efter födslar, de ser ut som ränderna på den tiger som gudinnan Durga ibland rider på.

 

 Durga med sin fina tiger.
 
 

 Hen har på sig en kjol en kaunakes, gjord av ull, tovat för att se ut som päls, likt dem i Mesopotamien.

 Kaunakes, till höger Enheduanna
 

Henoms fötter är bara och på henoms huvud vilar en slöja, fasthållen av en stor guldkrona. Likt Cybeles är den som en mur som beskyddar Messias och den pryds av ädla stenar samt ett svart kors.

 

 Cybele, när män kastrerar sig till ens ära vet man att man gjort något rätt.
 

Huvudduken är i siden och blå som Jungfru Marias, broderad med guld och rött, symboler för solen och fertilitet.

 

 

Hennes hår är flätat som de gamla prästinnorna, likt Enheduanna och hennes medhjälpare. Runtom hennes ena arm är en orm lindad, en symbol för visheten och Gudinnan Asherah.

 

 
 
 

Hennes andra arm är höjd och i handen vinns en gyllene dolk. Men den är inte höjd i vrede, utan i triumf. För detta är dagen då kärleken segrar. Hen är skönhet, styrka, kraft och upprättelse, hen slåss för de utsatta och upphöjer de ringa.

 

Typ så, jaja, man kan väl få drömma i alla fall…

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Folke

Sigrids uppenbarelse, nästa bok i Bibeln?

2013-09-21 @ 22:05:26
URL: http://perfektfummel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0