Viking-lolita!

Märket Ergi av Piratessan har nyligen släppt denna fantastiska klänning med matchande rosett för reservering. Som lolita och allmänt historienörd så kan jag inte sluta fangasma över hur awesome det här är!

Klänningen är gjord i bommul, och är i allmänhet en väldigt simpel och enkel lolita design, inga mil av spets, inga överdådiga rosetter och en vanlig överdel med axelband och shirring därbak. Detta är dock något positivt, för dels ger det mycket till den allmäna vikingkänslan att allt OTT (over the top-lolita) är nedtonat eller borta, men det ger också mycket mer fokus på trycket. Jag vet att det är en väldigt liten bild och det är ingen närbild på trycket, men gå in på länkarna nedan och kolla för herregud vilket fantastiskt vackert tryck! Det är Oden på Sleipner, jag skulle visserligen ha föredraget Loke eller Frigg, men man tager vad man haver och detta är så coolt.

Trycket finns i tre färger, grått, benvitt och rostrött, med det roströda som min klara favorit. Man kan köpa klänningen som den är, med fibula (!), och med pärlor på. Bandet runt midjan, axelbanden och fållen är dekorerade med runor och det går band i kontrasterande färger längs fåller och vid bysten. 

Förutom att den i sig är så otroligt fin och med så vackra färgkombinationer så gör det mig glad att vi har en levande tradition av att uppskatta våran egen historia. Jag vet att jag nu beger mig ut på osäkra vatten när man börjar tala om nationalism och sveriges coola historia så jag tänker inte säga mer om detta av risk att bli lynchad av internet (den läskiga delen alltså, arga anti-rasister blir jag gärna lynchad av). Men gode gud vad jag älskar när olika nördiga delar av mitt liv kolliderar med varandra! Sedan finns det ju också att ta i beaktelse att asatron faktiskt är en levande religion som fortfarande finns och är verksam, men  det moraliska dilemmat löstes snabt genom att meila till Samfundet forn Sed Sverige (f.d Sveriges asatrosamfund) och fråga och de har inga problem med det^^

Så för att sammanfatta, så glad över detta och i allmänhet är det trevligt att äntligen få kombineta det här

 
med det här
 
 

Klänningen kan reserveras här och rosetten här

 Bilden på klänninegn tillhör ergi.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0