Matlagning och Judo

Jag har nu köpte en kokbok och en Alsassisk… Gryta, vet inte riktigt vad det heter på svenska, så här är en bild

Den är väldigt användbar, så nu är det bara för mig att börja laga lite alsassisk mat. Jag började idag med at göra något åt alla frukter jag får från köket istället för kakor. Så utrustad med kokboken, ett äpple, en apelsin, en mandarin och två persikohalvor, men inget mjöl tog jag mig an uppgiften att laga nått efterättsliknande. Jag hittade en paj, som jag gjorde om till en glutenfri äggfruktröra. Man steker en massa frukter i ugn med socker och kanel och sen har man på en ägg, socker och gräddröra. Jag hade visserligen ingen grädde, men jag använde persikoyoughurt istället, det gick ganska bra. Mitt kök är så oförutsägbart, det finns ingen ugnsfast form eller visp, men två nästan fula burkar med kanel och en med curry. Vilket är bra för det finns ett recept med griskött och curry som verkar trevligt. Vad det har med Alsace att göra kan man ju undra, men vem är jag att ifrågasätta Suzanne Roth-sensei?

 

Appråpå sensei så har jag nu gått på min andra judolektion och är även mer blåslagen än efter den första, men det är väl smällar man får ta. Jag började iallafall inte blöda. Franskan är fortfarande jättesvår, alla kroppsdelar och grejer. Att jag inte kan ha på mig glasögonen gör det inte enklare att koncentrera sig. Som jag ser det just nu ä judo ungefär som karate fast tvärtom. I karaten så var det mycket teknik och lite svett, det var mest de andra övningarna som var jobbiga själva karaten var ganska lätt, styrkemässigt. Med judon så är det inte så mycket teknik, som jag har lärt mig i alla fall, men det är jättejobbigt. Hela den första halvtimmen varje träning (de två jag gått på alltså^^’) tillbringar vi med att brottas på golvet på ett judoaktigt vis. Att alla vitbältare som jag alltid ska paras upp med en svart eller brunbältare gör det ju inte enklare, inte för att de inte är trevliga men det är jobbigt att hela tiden komma i så underlägsna situationer. Men jag får väl helt enkelt lära mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0