Universitet, manga och schema

Nu har jag äntligen gått och anmält mig till min kurs, eller nästan i alla fall. Jag har gjort ett test och jag ska nu, den femte oktober, börja läsa en liten franska som andra språk kurs på Universitée Populaire Européene. Skälva universitetspalatset är en otrolig byggnad med massor av pelare och gamla statyer och jättestora salar. Jag måste komma ihåg att ta lite bilder och lägga upp.  Den liknar ganska mycket operan från utsidan, och det enda dåliga är att jag inte ska läsa där, utan ganska nära i ett gansak vanligt hus…, men, men jag tänker ändå smita dit bara för att vara där.

  

Jag visste innan jag åkte att fransmännen älskade serier, men allt jag hört är en underdrift. I varenda liten bokaffär finns en serieavdelning som är minst lika stor som barnboksavdelningen! Jag hade redan innan jag åkte snokat reda på lite manga affärer, men det verkar verkligen inte behövas för manga verkar vara populärt som aldrig förr i frankrike. Det enda dåliga är att allt är på franska vilket resulterar i att min ordning kommer att gå åt skogen (tsubasa som ser så snyggt ut just nu med alla böcker i samma format…) och att inga av mina vänner kommer att kunna läsa dem när jag kommer hem.  En annan lite sorglig sak när det gäller manga är att Dragonball verkar vara den stora grejen och det går mig på nerverna…

 

Eftersom alla inte verkar veta vad jag håller på med (inte jag heller hela tiden) så tänkte jag tala om det, eftersom jag igår fick mitt schema!!!

Min huvudsakliga uppgift är att putta på ungar på gungorna eller att bära runt med dem på ryggen. Men sen ska jag också ha lite lektioner i engelska med dem, hjälpa till med läxor och så. Jag har även lite olika projekt på lut, försökte starta en kör, men det var ingen som kunde hjälpa till och jag får inte arbeta ensam. Men till lucia kommer de få klä ut sig och baka pepparkakor. Jag får göra två saker utöver det vanliga per månad, som utflykter, pyssel och liknande och det tänker jag verkligen utnyttja. Min egentliga uppgift är väl att lära känna barnen och att de ska lära sig något av mig, men riktigt vad får v väl se.

 

Det här blev inte så långt, och det blev inga bilder, men jag lägger upp lite mer bilder av staden och Wangen sen. Och av universitetet så klart!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0