Jösses Mänsch!

Idag kom jag försent till jobbet för första gången i hela min arbetshistoria. Jag lyckades på nått sätt stänga av mobilen när den ringde och sedan somna om, jag vaknade 08.38 (jag memorerade av någon anledning det exakta klockslaget) och jag börjar kl 8 så jag sprang till köket som lyckligtvis inte ligger så långt bort, utan att äta frukost eller dricka te! Just ja, jag har inget te TT^TT

 

Nu har jag lunchrast, har gjort lite grönt te jag hittade i skåpet, det här börjar bli ohållbart! Jag har lite små planer på att handla imorgon eftersom jag har förmiddagen ledig, ska se om jag orkar offra min enda sovmorgon. Fast jag har ju ledigt på fredag, så det går nog.

 

Jag tänkte passa på och presentera alla coola människor som jobbar i köket.

 

Först och främst är det Joseane, hon är chefen i köket och har kollen på allt. Hon talar med en underbar alsassisk brytning och har jobbat i 28 år på freihof. Joseane är väldigt noga med mat och hur det ska gå till i hennes kök, men hon är väldigt vänlig och uppmuntrande. Idag så var det hon som spände ögonen i mig och sa att hon inte var arg, men att det inte fick upprepas. Hon har en hemtrevlig vana av att gå och muttra när hon jobbar, hon mumlar nummer på hur många som ska äta och vilka som är vegetarianer, inte äter gris och liknande. Joseane är också den som tar alla konflikter, hon är köket och om någon glömmer att diska eller hämta maten så har hon inga problem med att påpeka det. Det är också hon som gör mesta av maten.

 

Sen är det Violante, hon är polska så när vi tre jobbar tillsammans så blir det ingen alsassiska. Violante har bott i frankrike jättelänge och pratar felfri franska med Polsk dialekt. Det är ingen i köket som pratar franska utan dialekt ^^Hon är jättesnäll och duktig, även om hon inte har lika mycket erfarenhet som Joseane som är drottningen av köket.

 

Jag och Violante gör det mesta grovjobbet, diskar, hackar och liknande, medans Joseane lagar till maten och har koll på att alla får rätt byttor och skålar. Det är också hon som främst bestämmer recepten. Så ser hierarkin ut i köket, det finns en kvinna som heter Yvette också, men hon är ledig just nu och henne har jag nästan inte jobbat med alls. Sen jobbar vi parallellt med städ och tvättanterna, som kommer och fikar med oss, men vi har väldigt lite med varandras jobb att göra.

 

Det gröna teet drog för länge och smakar usch…

 

Rubriken är något Joseane brukar säga när något gåt på tok.

           

Spell-check is for the weak, grammar is for the stupid!  


Kommentarer
Postat av: emselot

hahah, men lilla vännen sicken dag du haft! låter somen riktig pärsch* det ;)



* Spell-check is for the weak, grammar is for the stupid!

2010-03-30 @ 19:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0