Varför folk börjar rollspela/lajva

Så jag och min syster snackade för ett tag sen (igår) om varför folk börjar lajva/rollspela och vilka stadier man går igenom som sådan. Här kommer mina snabba tankar på ämnet.
Enligt min erfarenhet så går det till så här, antingen så:
  • Har man en äldre släkting, kompis eller pojkvän (av någon anledning sällan flickvän, även om det förekommer) som håller på med rollspel och lajv. Hen övertygar en om att det är awesome och man ger det en chans. Oftast är man ganska ung, kanske 8-10 år.
  • Har man episka föräldrar som lajvar med en sen man var två månader gammal och tar lajvandet som något naturligt.
  • Upptäcker man rollspel och/eller lajv tillsammans med en grupp kompisar i samma ålder som man sedan spelar med. Detta händer oftast runt 13-15 års ålder.
  • Upptäcker man rollspel/lajv själv och försöker sedan desperat få ihop folk att spela med, särskilt vanligt bland rollspelare. Även detta inträffar oftast när man är runt 13-15 år.
  • Sedan finns det folk som upptäker det när de är äldre, men de evolveringsstadierna är jag itne så bekant med.
Sedan så kan det ta flera vägar
  • Man kan börja rollspela och sedan sakta lajva
  • Man kan börja lajva och sedan sakta inse att det finns rollspel, dock är det motsatta vanligare.
  • Eller så kan man börja rollspela och aldrig lajva, det finns folk som gör tvärtom, men det är väldigt ovanligt.
Sen finns det förstås en massa för och nackdelar med de olika strategierna, men jag får ta dem en annan gång^^

Kommentarer
Postat av: Folke

Jag lärde mig rollspel den hårda vägen. Vi hade en mycket awesome lärarvikarie på mellanstadiet som berättade om sina rollspelskampanjer, och några lösryckta delar av reglerna. Så snart hade jag gjort mitt allra första rollspel. Man hade fem färdigheter (jag tror det var Styrka, Smidighet, Simma, Intelligens och Karisma) men om man hade en häst så fick man dessutom färdigheten Rida. Mitt första äventyr hade en spelare, och det började med att han satt till häst med horder av orcher bakom sig och en mur framför sig. Därifrån improviserade jag allt, bland annat lyckades han klara sig från att drunkna med hjälp av sin fantastiska karisma. Den skapade en bubbla runt honom och han flöt upp till ytan. Jag hade ännu inte förstått exakt vad karisma var för nåt.



Sen följde en lång rad rollspel som var ripoffs av olika fantasysettings, mest Warhammer. Och resten är historia.



Hm, jag kanske borde ha skrivit det här som ett eget blogginlägg...

2012-01-12 @ 18:45:33
URL: http://perfektfummel.blogg.se/
Postat av: siggy

Vi får båda skriva ett onödigt långt och mycket episkt blogginlägg om hur vi började rollspela, internet behöver veta

2012-01-13 @ 15:20:12
URL: http://sigridsresor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0