Sigrid pysslar

Vanligtvis när jag gör något så brukar jag inte ens hinna berätta det för någon innan jag är klar för jag blir så besatt av det jag gör och skyndar mig till sömnaden för att få det klart så fort som möjligt, även så denna gång.

Så tyvärr får ni inga gradvisa uppdateringar över hur det går med mina projekt som alla de coola bloggarna gör, typ som den här , så kommer i alla fall ett inlägg där jag får skryta om vad jag gjort.

 

Så för ett par år sedan var jag på prolog och köpte ett gäng kjolar, för de var apbilliga, som jag sedan använde väldigt lite och mest låg i en garderob nånstans. Så kan man ju inte ha det och eftersom jag nu i sommar ska bege mig på lajvet Projekt Lazarus där jag delvis ska spela doktor så bestämde jag mig för att fixa en snygg läkarrock.

 

Jag började med att klippa lite och sedan sy ihop dem så att det blev en rock som gick att vända ut och in. Så här:

 

Framsida vit

 

 

Framsida röd

 

Sedan så började jag dekorera med två asklepiosormar på sidorna så att det skulle vara tydligt att jag är en läkare.

 

Och sedan besökte jag Belgrad och gick på det fantastiska etnografiska museet där de hade en utställning om folkdräkter. På en av dräkterna fanns en rock, ganska lik min faktiskt, med påsydda tygbitar som dekoration. Detta måste naturligtvis testas så jag sydde på lite bitar tyg jag hade hemma med detta resultat.

 

Vit rygg

 

 

Röd rygg

 


 

Lite dekorationer längst ner fram

 

Glad över resultatet gav jag mig på den ända dekoration jag faktiskt behövde, Lux Tenbris märket. Lux Tenebris är den grupp jag ska åka med till Lazarus så jag sydde på en applikation, vilket bara syns på den vita sidan.

 


 

Är på det hela taget väldigt nöjd med den, hoppas jag inser att den är färdig snart innan hela rocken är full av små tygbitar och kedjestygn, men man får väl se vad som händer.

 

Så här snygg blir man förresten i rocken plus ett skärp inköpt på det otroliga etnografiska museet.

 
 
Och så här är den i röd, så himla pepp!

 Och nu för att itne göra er för glada för min skull kommer en random inblick i patriarkatet på tal om detta

 

Jag sitter och broderar på en av ormarna då en person kommer fram och undrar om jag ska spela sjuksköterska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0