Eon - HBTQ och feminism

Jag har börjat spelleda Eon igen, vilket är ett av de första rollspelen jag ägde och spelade. Det har alltid haft en särskilt plats i mitt rollspelarhjärta som ett roligt fantasyspel med genomtänkta kulturer och en tanke om att det ska vara jämställt genom hela spelet. Så nu när jag har börjat spelleda igen så var jag förstås tvungen att gå igenom lite saker för att se hur bra spel det egentligen är ur ett jämstäldhetsperspektiv. De böcker jag hade tillgång till under den här analysen var ’Spelarens bok’ grundboken för att skapa en karaktär och ’Geografica Mundana’ geografiboken över rollspelsvärlden. Dessa böcker kom senast ut 2004 och 2002, jag vet inte vilka utgåvor det var jag tittade i, så saker kanske har ändrats, men den jag har är som tidigast köpt 2004 så de bör vara dessa utgåvor.

 

Jag vill också säga att jag älskar Eon, jag älskar regelsystemet och de noggranna kulturbeskrivningarna, men det gör inte att jag inte kan se vad som är fel med spelet.

 

HBTQ

Inget, precis inget som jag kan hitta. De talar inte ens om att det finns några lagar emot samkönad kärlek någonstans, så i Mundana är HBTQ inte förbjudet, det finns inte? Ok, kanske lite mycket att tro att ett rollspel ska hålla på med (i alla fall ett stereotypt fantasy-rollspel).

 

Kvinnor

I Eons värld finns det en massa kvinnor faktiskt, fast det skulle man inte kunna tro om man läste spelarens guide, alltså boken som ska berätta för en spelare hur hen ska göra sin rollperson.  Av 87 klart könsbestämda personer illustrerade i boken är  73 män och 14 kvinnor, alltså 84% män mot 16% kvinnor, inte helt rättvist kan man tycka. Och bilderna med mänga män ser för det mesta ut så här:

 

 Ifrån Spelarens bok, sida 195

De ända bilder med mer än en kvinna är de som är på huvudpersonerna i en ramberättelse i boken. Ja, och den här då:

 Spelarens bok, sida 211

 

Men, det är ju bara i världen, om man gör en egen rollspelsperson så är det ju mycket lättare att göra en bra och feministisk tolkning eller hur? Ja, förutom det där med att spelet ständigt refererar till både spelaren, spelaren och karaktären som ”han”. Jag inser att detta var innan man kom på “hen”, och de skriver att man får välja vilket kön man vill på sin karaktär, men man känner sig inte direkt välkommen som tjej.

 

Och om man kolla på Geografia Mundana så blir det inte bättre. Det finns 19 länder beskrivna, vilket är de största och vanligaste länderna att spela i, av dessa är tre stycken patriarkala och två matriarkala. Tre är uttalade jämställda och resten, elva stycken är ospecificerade, kanske står det mer i böckerna om de specifika länderna, men det är mer än vad jag vet.

 

Av 12 uttalade statsöverhuvuden så är 3 kvinnor och 9 män, de övriga har råd som styr dem eller har ingen ordentlig ledare.

 

Så vad kan jag säga om det här hittills? Är det ett perfekt spel? Absolut inte! Är det värt spela? Ja! Det har så mycket fina grejer med sig, men jag får skriva om det nån annan gång, om jag fortsätter med den här spelgruppen kommer jag säkert att vilja skriva mer om det.

 

Om någon undrar så är vi i Pereine och försöker hitta ett gömt testamente via arga misslor, uttråkade städerskor, möjlig homoerotik och en massa analfabeter.


Kommentarer
Postat av: Folke

Hur många procent av de som producerat Eon är kvinnor? Det kan finnas en koppling.

Jag tycker Eonvärlden verkar lite för definierad för sitt eget bästa. Finns inte så mycket utrymme för spelledaren att improvisera. Eller? Jag har aldrig spellett Eon så jag vet väl inte, men det är känslan jag fick av att läsa böckerna.

Svar: Det är ju inte så värst många kvinnor som har skrivit, även om jag tycker att det är en dålig ursäkt.
Jag tar alltid Eons spelvärld och regler lite med en nypa salt och bestämmer ganska mycket själv, men om man vill följa allt till punkt och pricka så blir det inte alltför mycket improvisation. Det är itne något som jag har stört mig på i alla fall.
Sigrid

2013-09-26 @ 12:41:43
URL: http://perfektfummel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0