Maidkafe

Innan jag börjar den här blogposten så vill jag påpeka att jag inte vet något om förhållandena på maidkafen, jag har ingen aning om hur det går till på ett sådant kafé och hur man behandlar arbetarna. Jag dömmer ingen som gillar att gå på sådana kaféer. Jag har varit på ett maidkafe, men det var på Närcon och jag tror inte det är representativt.


Med det sagt så gillar inte jag 
maidkafeer. För er ovetande så är det ett kafé/restaurang där alla servitriser är klädda som viktorianska husor, med kortare kjolar, och de tilltalar kunderna som master/sir och lady. Det finns ovanligare manliga varianter som heter butler kafé 

Jag gillar det inte av rent känslomässiga skäl och av principskäl. Det känns helt enkelt inte bra och jag skulle aldrig gå till ett sådant ställe själv. Jag gillar inte att det är unga söta flickor som passar upp på folk oavsett kön. Och nej, det är inte samma sak som ett vanligt kafé, där ska servisen inte synas utan bara finnas när de behövs, på ett maidkafe så är det hela poängen att servitriserna finns där, man går dit för att titta på tjejerna och bli uppassade av dem. 

Det gäller som sagt oavsett kön och sexuell läggning, jag tycker inte att det blir bättre om det är heterosexuella kvinnor som går på kafé, särskilt om de är icke-japanska. 

Det är en kombination av "kvinnor ska tjäna" och "asiatiska kvinnor är undergivna och submissiva" som verkligen inte känns ok. Det är inte ok för att det är ett stort problem att folk av alla kön tror/tycker att kvinnor är undergivna i riktiga världen. Jag tror inte det är konstruktivt med maidkafeer, med det inte sagt att alla som går på maidkafe är sexistiska as, det tror jag absolut inte. Men maidkafeer uppmuntrar sexistiska as verderingar. 

Så slutpoängen är väl, gå på ett maidkafe om du vill, men var inte ett sexistiskt och rasistiskt as.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0