Mosstempel

Vi har varit vid ett tempel för att delta i en ceremoni för att uppfylla ens önskningar. Det var lite på gränsen för vad jag är bekväm med på mer än ett sätt.

Templet, som har smeknamnet 'kokedura' mosstemplet, är buddistiskt och ganska svårt att få komma till. Man behöver skriva in sig på japanska och sedan få ett brev på posten med instruktioner, 

När man först kommer dit får man sätta sig på golvet vid ett skrivbord med papper, pensel och bläck. Jag har inga bilder på detta då man inte fick ta några i byggnaden. 

Sedan fick man skriva en ganska lång text med kanji, kinesiska tecken som även används i Japan. Som tur var var det skissat under så man visste vad man skulle skriva. 

Så satt vi där i kanske 50 minuter och skrev, tysta, när det inte bads. Varma, och otroligt ont i bena. Mina fötter domnade först, men sedan började mina vader och mina lår att somna med. Jag har aldrig i hela mitt liv haft så ont i benen, det var ganska hemskt.

Men den fick vi gå fram och lämna in våra papper och ta en tur i den vackra trädgården. När papprena lämnades fram så var det många som bad en bön och där kände jag att det blev lite jobbigt mycket buddhism. Jag har inget emot att observera andra religioners ceremonier, så länge utövarna är ok med det, men att delta är jag mer obekväm med. Det här var väl på gränsen, jag bad inte, men det kändes ändå lite olustigt. 

Det var verkligen en helt fantastisk trädgård, övertäckt av mossa överallt. Så här i efterhand känns det ändå kul att ha gjort det, om inte annat är det en kul historia. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0