Norbergsdräkt

Jag var hemma hos mina föräldrar i förra veckan och började göra lite ordentliga efterforskningar. Först satte jag ut en annons i den lokala tidningen som ännu ingen svarat på och sedan åkte vi till Norberg för att försöka hitta lite information.

 

Först gick vi till Abrahamsgården, där jag inte trodde att jag skulle hitta så mycket, men de hade en hel dräkt ståendes i ett hörn! Och de lät mig ta en massa foton och ta på den för att titta närmare. De som jobbade där gav mig också en del tips på var jag kan få mer information om hur jag får tag i material, så nu känns det som jag är en god bit på väg!

 

 

Hembygdsmuseet hade en bok om västmanländska folkdräkter, som jag tyvärr glömde skriva upp namnet på, men som jag tog lite bilder av. De hade också ett hus med textilier där det kanske fanns en folkdräkt, men nyckeln passade tyvärr inte.

 

Det som behövs till dräkten är alltså:

 

Blus

 

Vitt linne är lätt att få tag på och om jag bara skaffar mig ett mönster så kan jag nog modifiera det så det passar. Franska knutar är inte min starkaste sida, men det ska nog gå. Annars är den ganska enkel och borde inte vara så komplicerad.

 

Kjol

 

Att sy är nog ingen match, det enda som kan vara komplicerat är att få tag på rätt tyg, det är lite speciellt vävt.

 

Livstycke

 
 

Samma tyg som kjolen, fast annan färg, annars är den nog också lätt att göra från ett modifierat mönster.

 

Förkläde

 

Att sy verkar busenkelt, men att få fram tyget är nog väldigt svårt. Jag kan inte väva och det måste vara precis rätt tyg. Om det inte går att köpa nånstans så måste det vävas av någon och det kan kosta en del och vara svårt att få tag i någon kunnig. Jag har heller inte något mönster, utan bara en kort beskrivning och flera bilder så här finns det jobb att göra.

 

Strumpor

Vita, så det är lätt att få tag i.

 

Skor

Svarta, inget konstigt

 

Bindmössa

 

Det här kommer bli supersvårt, svart eller grönt siden är lätt att hitta men mina kedjestygn är helt enkelt inte så bra än, jag får väl börja öva. Hemslöjden i Linköping monterar, så det borde gå fort och lätt.

 

Halskläde

 

Beoderat på lin med en liten påsydd frans. Det kommer vara en del mönsterritning, men det ser mycket enklare ut än det på bindmössan.

 

Smycke

Det ska vara runt och inte som det i Abrahamsgården, jag tänkte inte bli smed, men en rund, snygg brosch är nog möjlig att få tag på.

 

Dt är alltså främst specialvävda tyger som är problemet, och min brodyrteknik, men det går ju att träna upp. Dock så är det ju massa grejer här jag skulle kunna börja på en gång med så jag får leta efter nån som kan väva och sy det jag kan så länge. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0