Adams, Richard; Den långa flykten

Böcker lästa:40

Böcker kvar:60

 

  • Utkommen 1972
  • Handling Kaninen Femman känner på sig att något är fel och tillsammans med några få bundsförvanter beger han sig ut på äventyr för att hitta ett nytt ställer att bilda koloni på.
  • Karaktärer Först vill jag bara saga att glömma allt du lärt dig om kaniner, det här är inte lilla Stampe, det här är aggressiva, mordiska och extremt överlevenadsinriktade djur som gör allting de kan för att överleva det I en värld dr de som de själva formulerar det, har tusen fiender. Femman är lite dryg, de kan jag medge, halvt gnällig, halvt hippie, men kronan och hassel får en lätt att glömma sådana småsaker. Hassel och kronan är biffarna av kaniner, de är stora, snabba, starka och drar sig inte för att ta till våld om de måste. Sedan är det en hel del andra kaniner I flocken, men för att vara ärlig så gjorde de inget närmare intryck på mig och även när jag läste böckerna så var jag allmänt förvirrad over vem som var dem.
  • De onda I historien är ganska badass med, vi har en galen kanindiktator som styr sin koloni med hjärntass och han är ganska kul att läsa om. Det är snyggt hur människor inte är så vikiga I den här världen då det är lätt att det blir de goda fina djuren mot de onda dumma människorna I sådana här historier.
  • Språk Det här var en bok som någon verkligen tänkte på, allt är genomgående "kaninigt" i språket och inget skrivs av en slump. Adams har verkligen nördat de här kaninerna, de har inte bara sitt eget språk, de har sin egen religion och sina egna myter. Det är lite svårt att hålla reda på allt, men den fina ordboken är till stor hjälp.
  • Slutsats Det här är kanske en bok man måste veta vad man ger sig in I för att tycka om, men den är väldigt unik och är väl värt att läsas. Jag ger den 3 och en halv awkvard Lolita miner.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0