Hosseini, Khaled; Flyga drake

Böcker lästa:41

Böcker kvar:59

  • Utkommen 2003
  • Handling Rikemanssonen Amir lever ett trevligt liv I Kabul på 70-talet med sin pappa och deras två tjänare Ali och hans son Hassan. Amir och Hassan är väldigt nära varandra trots sina olikheter men det ändras en dag då Hassan verkligen behöver Amirs hjälp och Amir vänder honom ryggen. För att vara ärlig så var allt jag tänkte när jag läste den här boken att wow, det här är en bra shonen-ai. Jag vet att det inte var tänkt så, men det går inte att komma från att det är två asiatiska pojkar (varav en ser typ kinesisk ut) som är I en tjänar-herre relation, det finns en ond kille som inte vill att de ska vara ihop, och det finns en hel del shotavåldtäckt där med. Läs och du kommer förstå vad jag snackar om. Och om det inte övertygar dig så kanske over 60 fanfics om en bok som handlar om de afghanska talibanerna gör det.
  • Karaktärer Amir är ett arsle, sorry men så är det, han är bortskämd, girig och feg. Hassan gör allt för honom, försvarar honom och skulle lätt dö för honom och Amir bara lurar I honom historier och retar honom för at han är analfabet. Visst han blir bättre genom bokne och är en riktigt trevlig snubbe på slutet, men det är lite drygt att behöva läsa om honom så länge innan det händer. Hassan å andra sidan är typ ängeln Gabriel reinkarnerad, han är god, tålmodig och älskar Amir over allt annat. Jag säger inte at han är kär I Amir, det gör Hosseini själv utan min hjälp, men det är tydligt at han ser upp till och älskar Amir om så bara som en bror. De andra karaktärerna är ok, men inget mer, de gör sin grej, men är inte särskilt minnesvärda.
  • Språk Säga vad man vill om den här boken, men den är sjukt snyggt skriven. Ibland blir det lite jobbigt att inte kunna mer om Afgansk kultur, men språket flyter på bra, är snabb när den måste, och har långa lugna stunder då karaktärerna får tänka emellan.
  • Slutsats Du borde läsa den här boken, den är snygg, intressant och väldigt spännande. Jag ger den 4 awkward Lolita miner.
Jag ber om ursäkt för att det blev lite förvirrat med hur många böcker jag har läst, jag läste fågelspng senast, men råkade lägga upp den innan det här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0